Hoe een schijtverhaal veranderde in een miljoenenbusiness

Elk goed verkoopverhaal bestaat uit acht eenvoudige stappen. Mis je er één, dan mis je verkopen. In dit blog analyseer ik het beste verkoopverhaal aller tijden en het gaat over The Squatty Potty.

Je moet het maar durven natuurlijk. Een schijtverhaal vertellen en ondertussen je product verkopen. Maar het is wel gebeurd. En hoe. Een geniale film die in twee minuten en drieënvijftig seconden exact vertelt waarom het product onmisbaar is in je dagelijks leven. In deze verkoopvideo zit alles wat een goed verkoopverhaal moet hebben. Het maakt je nieuwsgierig, vertelt een probleem, de gevolgen van het probleem en brengt de oplossing. En niet alleen de oplossing maar ook meteen diverse aanbevelingen van partijen die het product hebben uitgetest.

 

Hier smul ik van. Zo goed in elkaar gezet dat ik bijna in staat ben om zo’n stukje kunststof aan te schaffen. Terwijl ik weet dat een krukje van de Blokker van Bert Davids ook prima functioneert om het probleem op te lossen.

Kijk nu eerst even naar de video:

 

Mooi hè?

 

Ineens begrijp ik ook waarom men in Frankrijk een ander toilet heeft dan de meeste andere westerse landen.

Deze video is in 2015 gepubliceerd en heeft al meer dan dertig miljoen views op youtube.


Ter vergelijking: De best bekeken video van Enzo Knol komt nog niet tot vier miljoen views. 
Maar is het dan ook echt zo wat ze beweren? Want je kunt wel een mooi verhaal schrijven en opnemen, maar berust het op waarheid? Het antwoord is: Ja. Ik heb diverse andere videos bekeken over dit onderwerp en het berust absoluut op waarheid. Kijk maar eens naar deze:

En als we het toch over een schijtverhaal hebben. Ik ben ooit zelf aan aambeien geopereerd en daarna fanatiek gaat squatten met verbluffend resultaat. Als je wilt mag je best eens een ijsje komen eten ;-)

 

Terug naar het verkoopverhaal.
Elk goed verkoopverhaal bestaat uit acht stappen. Aan de hand van de Squatty Potty video kun je deze stappen projecteren op je eigen product en je verkoopverhaal staat als een huis. Ik heb een aantal zinnen hieruit vrij vertaald.

Stap 1: Zorg voor aandacht
Dit doe je door iets grappigs te vertellen, een vraag te stellen, een belofte te doen of door een klein beetje te shockeren. Of een combinatie van dat. Squatty Potty begint met de zin: “Hier komen de ijsjes vandaan. Romige poep van een sprookjes eenhoorn.”
Trekt dat aandacht of niet? Aandacht trekken is cruciaal. Geen aandacht is geen verkoop.

Stap 2: Benoem het probleem
In deze video zeggen ze dat je ontlasting niet of moeilijk je lichaam verlaat als je in een hoek van negentig graden op de wc zit. Vervolgens stellen ze je de vraag of dat een probleem is. Ze benoemen het probleem en laten jou het antwoord geven.

 

Stap 3: Benoem de gevolgen van het probleem

Het benoemen van het probleem is niet voldoende. In een goed verkoopverhaal moet er zout in de wonden gestrooid. En dat mag ook best een beetje pijn doen. Vertel wat er gebeurd als er niets aan het probleem gedaan wordt. Wat zijn de gevolgen en wat is het allerergste dat er kan gebeuren. Squatty Potty laat de kijker weer antwoorden en geeft de gevolgen genadeloos hard aan. “Zijn aambeien een probleem? Ik weet het niet, maar op deze manier krijg je ze wel. En naast aambeien krijg je ook last van constipatie”. De meeste luisteraars/kijkers zitten nu op het puntje van de stoel te wachten op de oplossing.

 

Stap 4: Introduceer de oplossing
Let op! Dit is nog niet het product! In het geval van de Squatty Potty is de oplossing de verandering van zithoek, zodat je spieren beter ontspannen en je eenvoudig kunt ontlasten. 

 

Als gevolg van deze oplossing is een nieuw probleem ontstaan. Hoe kun je in de juiste houding zitten en blijven zitten?

 

Stap 5: Introduceer je product
Dit is het moment om je product te introduceren. Je hebt een probleem benoemt en een oplossing gegeven, vervolgens is er een nieuw probleem ontstaan en jouw product is de perfecte oplossing voor dit probleem.

 

In de video doen ze het zo. Ze benoemen het probleem van een slechte zithouding en geven als oplossing een betere houding. Het volgende probleem is dan hoe je die houding eenvoudig aanneemt. En dat doe je door middel van het kunststof krukje, genaamd the Squatty Potty.

Daarna doe je hier een 100% belofte die je alleen waar kunt maken als mensen je product aanschaffen. “Squatty Potty zorgt voor de beste poepervaring van je leven. Gegarendeerd”. 

 

Stap 6: Voordelen en resultaten
Eindelijk mag je nu als een echte verkoper alle voordelen en resultaten van je product in de strijd gooien. Dus wat doet je product voor je koper en wat zijn de Unique Selling Points. Deel zoveel mogelijk zinvolle voordelen op gebied van functionaliteit en design. Het besproken krukje lost niet alleen een probleem op, maar past ook naadloos in het interieur en schuif je eenvoudig weg onder het toilet.

 

Stap 7: Call to action

Wat moet de kijker/luisteraar doen om het product aan te schaffen. Waar moet jij naar toe. Wees daar duidelijk in. Op dit moment is je koper er namelijk helemaal klaar voor en wil hij zijn geld aan jou geven. Geef hem de juiste aanwijzingen om dat goed te doen. “Als je dit probleem herkent, ga dan nu naar de winkel en koop.”

 

Stap 8: Deel klantervaringen.

Als veel mensen al blij zijn met het product en goede resultaten halen, vertel dat dan ook. Een geïnteresseerde koopt graag een bewezen oplossing. Geef aan wie het allemaal gebruiken en wat ze er van vinden. Hoe meer hoe beter.

 

 

Zo!
Mocht je moeite hebben met het verkopen van je product, dan is dit vanaf nu jouw blauwdruk voor je succesvolle verkoopverhaal.

Graag gedaan. Geen dank. En nee, ik heb geen aandelen in dat lullige stukje kunststof.
 

 

Oh, je bent nog niet overtuigd dat dit een miljoenen business is geworden? Kijk dan ook nog even naar deze:

 

 

Inspirerende groet,

 

Dennis Schomaker

 

 

Ps. Inmiddels hebben ze ook een toilet verfrisser. Check: