Teksten en interviews die aanzetten tot actie

Als je iets wilt vertellen, maar het gaat net te ver om iedereen die je wilt bereiken persoonlijk te bellen of uit te nodigen, dan ontkom je niet aan tekst. Tekst is overal en we lezen het allemaal. Nee, we lezen allemaal tekst, dat is wat anders. Maar waar het om gaat is hoe jouw boodschap wordt verpakt in een tekst die vervolgens door iedereen in jouw doelgroep wordt omarmd en aanzet tot actie.

 

Of het nu gaat om interviews, persberichten, achtergrondverhalen, teksten, slagzinnen, slogans of wat dan ook. In overleg met elkaar ontstaat de tekst waar jij gelukkig van wordt en wat jouw bedrijf representeert. De passie die jij stopt in je bedrijf, vertaal ik in tekst. Vervolgens kun je deze teksten gebruiken en inzetten, zoals jij dat wilt.

 

VOORBEELD:

Om een goed beeld te krijgen van dat wat ik voor je kan schrijven, staat hier een door mij geschreven artikel, in samenwerking met Meesterboulanger Wilfred Haafs in opdracht van Uitzendbureau Het Ambacht.


UITZENDBUREAU HET AMBACHT: ‘VOORUITKIJKEN IN DE TRADITIONELE WERELD’ STRATEGIE

Meesterboulanger Wilfred Haafs & Gertjan ten Napel
foto genomen door Dennis Schomaker

 

‘Weet je wie tien jaar geleden onze allereerste klant was? Meester Boulanger Wilfred Haafs’, zegt Gert Jan ten Napel met een trotse blik in zijn ogen. Ten Napel is eigenaar van Uitzendbureau Het Ambacht, dat dit jaar zijn 10-jarig bestaan viert. Een betere reden om beide heren aan tafel te zetten en het verhaal te laten vertellen, is er niet.

Het is de één van de eerste zonnige dagen van het jaar als we het Groningse dorp Haren binnenrijden. We zijn onderweg naar de bakkerij van Wilfred Haafs. ‘Ik kan wel zeggen dat ik er trots op ben dat Wilfred zaken met ons doet. Het is een bakker van uitzonderlijk hoog niveau en tevens een echte ondernemer. We kenden elkaar al uit het bakkersvak en hij is meteen klant geworden toen ik begon met Het Ambacht. Maar als je iets nieuws begint, moet je wel bewijzen dat je dat kunstje ook beheerst. En heel eerlijk gezegd, hebben we ook best weleens moeilijkheden hierin gekend. Maar samen met klanten zoals Wilfred kwamen we dan tot de juiste oplossing en zo hebben we elkaar verder geholpen. Dat is een vertrouwensband die je gelukkig veel ziet in onze branche. Mensen zijn loyaal naar elkaar, maar je moet wel presteren en doen wat je beloofd te doen.’

Ouwe-jongens-krentenbrood

We lopen het parkeerterrein af richting de winkel van Haafs. Eenmaal binnen worden we vriendelijk welkom geheten. Van achteruit de bakkerij komt een man aanlopen en hij stelt zich voor als Wilfred Haafs: ‘Zullen we buiten gaan zitten? Lekker in het zonnetje toch?’ Dat is een uitstekend plan en we settelen ons op het terras. Meteen zit ik midden in een ‘ouwe-jongens-krentenbrood’-setting. Haafs en Ten Napel beginnen over vroeger, beursbezoeken en andere koetjes en kalfjes. Haafs: ‘Normaal zou ik nu op de fiets zitten en even lekker zestig kilometer wegtrappen. In principe doe ik dat een paar keer per week, want er is natuurlijk meer dan alleen maar werken.’ Dat typeert meteen de nuchtere ondernemer in Haafs. ‘Ik neem af en toe graag even afstand van de zaak. Dat doe ik bewust, want dan kom je weer tot andere inzichten.’

Meester Boulanger

De bakkerij van Haafs bestaat al sinds 1994. Tijdens een wintersportvakantie in dat jaar maakt hij kennis met Petra den Otter, zijn huidige echtgenote. Samen besluiten ze nog datzelfde jaar een bakkerij te openen aan het Raadhuisplein in Haren en sindsdien is het stel onafscheidelijk. Inmiddels bezitten ze drie winkels, vier franchise-filialen, een externe productielocatie en levert Haafs zijn producten aan vele bakkerijen, supermarkten en horecagelegenheden uit het hele land. Sinds 28 oktober 2015 draagt Haafs de titel Meester Boulanger. Haafs: ‘Die titel is het hoogst haalbare in ons vakgebied en natuurlijk ben ik daar trots op, maar het is niet zo dat ik er nu mee te koop ga lopen hoor, bovendien heb ik er ook hard voor moeten werken. Zo’n titel geeft aan dat je topkwaliteit levert en het daar krijg je ongevraagd een hoop publiciteit voor terug, wat weer zorgt voor extra klandizie.’ Ten Napel vult aan: ‘Maar het is natuurlijk wel zo dat er maar zes mensen in het land zijn die de titel mogen dragen. Het is echt wel een titel die niet iedere bakker zomaar even krijgt. Hij staat nu in het rijtje met Robèrt van Beckhoven (Heel HollandBakt) en Rudolf van Veen (24Kitchen).’

Samenwerking

Ten Napel: ‘Ik weet het nog precies. In ons allereerste begin hebben we kaarten gemaakt en deze hebben we verstuurd naar tien bedrijven die we zelf zagen als onze ideale klanten. Wilfred reageerde nagenoeg meteen met de mededeling dat hij een bakker zocht en zo hebben we eigenlijk direct een geschikte kandidaat aangedragen en kunnen plaatsen.’ Haafs lachend: ‘Ik denk dat ik nu wel de grootste sponsor van Het Ambacht ben.’ Ten Napel: ‘Ik weet eigenlijk helemaal niet hoeveel mensen hier nu via ons werken.’ Haafs: ‘Dat boeit me eerlijk gezegd ook helemaal niets. Het gaat er om dat ik krijg wat ik vraag. In ons vak heb je gewoon te maken met drukke en rustige periodes. En op het moment dat je knijp zit, zul je toch op zoek moeten naar tijdelijke extra mensen of soms ook voor langere periodes. Dan is het prettig dat je de vraag kunt uitzetten bij iemand die de taal spreekt en meteen weet wat je zoekt. Toen Gert Jan in een later stadium aangaf dat ze ook payroll erbij gingen doen heb ik alles tot op de cent nauwkeurig berekend en kwam ik tot de conclusie dat het kostprijs technisch niets uitmaakt of ik de mensen bij hem onderbreng of dat ik ze zelf moet betalen. Toen ik dat ontdekte heb ik alles over de schuttig gegooid en bij hem ondergebracht. Ik was in één keer verlost van alle bijbehorende administratieve taken. Daarnaast ben ik nu veel flexibeler en kan ik sneller schakelen op de drukke momenten. Mijn bedrijf is nu zo ingericht dat we werken met een vast kader, dat zijn onze eigen mensen en alles wat daaronder zit is allemaal payroll.’

Zo veel mogelijk rendement

Hoe ziet Haafs de toekomst? Haafs: ‘Pfoe, dat is een lastige. Ik ben nu vijftig jaar en denk nog lang niet aan stoppen. Maar aan de andere kant weten we ook niet hoe de wereld er over vijftien jaar uitziet. Op dit moment wil ik gewoon zo veel mogelijk rendement halen uit mijn mijn bedrijf binnen de huidige middelen. Dat verplicht ons meteen om de hoogst mogelijke kwaliteit te leveren, omdat het aanbod in onze branche groter is dan de vraag. Onze branche en de markt is constant in beweging. Klanten kopen meer en sneller bij de supermarkt in plaats van de traditionele bakkerij en ook daar moeten we iets mee. Ook het internet gaat een steeds grotere rol spelen en ik ben daarom ook heel benieuwd hoe het straatbeeld er over vijftien of twintig jaar uitziet. Wij zien zeker wel een gezonde toekomst, maar we moeten wel met de markt meebewegen. De traditionele bakkers zullen wel ondernemend moeten gaan denken en daar hoort in mijn beleving het payrollen zeker bij.’

Verplichting

Is payroll niet heel erg nadelig voor de medewerker? Ten Napel: ‘Ik zal je een voorbeeld geven. Je gaat in dienst bij een bedrijf en die geeft je in de eerste twee jaar tijd drie tijdelijke contracten. Dan is hij verplicht om je aan te nemen. Dat wil of kan hij niet en dus wordt je verplicht om afscheid te nemen of om een half jaar plus een dag thuis te zitten. Daarna herhaalt zich dat een paar keer en zit je in tien jaar tijd dus twee jaar thuis. Via payroll kun je vijf en een half jaar flexibel werk verrichten en pas dan zul je er een half jaar uit moeten. Doe dit traject twee keer en je bent in ruim elf jaar maar een half jaar thuis geweest. Wat is dan nadeliger voor de werknemer?’

Tradities

Haafs: ‘Onze branche is houdt heel erg vast aan tradities en is te weinig bekend met uitzenden en payrollen. Het is een beetje ‘onbekend maakt onbemind’. In andere branches is het de normaalste zaak van de wereld, maar bij ons moet men eerst tien keer overtuigt worden, voordat iets een kans krijgt. Ik vind het dan ook razend knap dat Het Ambacht zich daar nu al tien jaar een weg in baant. Nu Het Ambacht een behoorlijke naam opgebouwd heeft, denk ik dat steeds meer bakkers de voordelen wel gaan zien en ik kan het ze van harte aanbevelen.’

Dit artikel was onder andere te lezen in de Bakkerswereld



Wie kun deze informatie goed gebruiken? Deel het gerust!