· 

Waarom is het gras van de buren groener?

In mijn vorige blog beschreef ik de vier situaties die kunnen ontstaan waardoor een werkrelatie eindigt en hoe ik vind dat je daar als werkgever mee om zou moeten gaan. In dit blog ga ik een stap terug en neem ik je mee in het ontstaan van een breuk, want het ontstaan van een breuk begint, mijns inziens, al bij het aangaan van de relatie.

Laat ik de materie even relativeren en simpel maken. Het werkt namelijk overal zo. Niet alleen bij mensen, maar ook bij materialen (even los van overmachtsituaties als ziekte en ongevallen). 


Waarom gaan dingen uit elkaar? Omdat het nooit goed in elkaar heeft gepast.

Bij materialen is werkt het bijvoorbeeld als volgt;
Je hebt het verkeerde onderdeel besteld en met je lompe kop heb je het passend gemaakt. Dat gaat een tijdje goed, maar uiteindelijk knapt de verbinding en ben je terug bij af. Als je iets langer had gezocht naar het juiste onderdeel, had je het gevonden en had je nu geen nawerk gehad.

Maar ook in relaties is dit een feit. Of het nu gaat om werkrelaties of liefdesrelaties. Op ieder potje past een dekseltje, maar probeer geen deksel van een emmer op een jampot te lijmen. Dat past niet en gaat nooit wat worden. 


Het gegeven dat zoveel mensen veranderen van baan komt voort uit het feit dat ze niet tevreden zijn met hun huidige werkomgeving. Dat ze geen voldoening halen uit het werk dat ze doen of dat ze zich niet kunnen vinden in het te volgen beleid. Maar als dat allemaal het geval is, is het de vraag of deze werknemer wel de juiste man/vrouw op de juiste plaats is geweest op het moment van aannemen. Een solliciterende werknemer is vaak op zoek naar leuk werk met een leuk salaris in plaats van de baan van zijn/leven. Mensen gaan vaak werken om te kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud. En dat levensonderhoud is vaak net iets duurder dan de werkgever wil betalen.

 

Een werkgever is vaak op zoek naar een medewerker voor een bepaalde klus. Als het werk door een machine gedaan kon worden, zou hij daarvoor kiezen. Personeel wordt gezien als een kostenpost, met name als ze vervelend gaan doen. Werkgevers nemen afscheid van medewerkers als het project klaar is of als ze niet tevreden zijn over het geleverde resultaat.

 

Wat de reden van de breuk ook is, ondernemers mogen hierbij best wat meer de hand in eigen boezem steken. Ook ik heb me hier schuldig aan gemaakt en ook ik heb wat dat betreft alles fout gedaan wat ik maar fout kon doen. Maar dat heeft me ook de inzichten gegeven dat je nu kan helpen om jouw organisatie een stapje hogerop te brengen. Doe er je voordeel mee.

Het breken van een relatie begint bij het het aangaan ervan. Ondernemers zijn snelle denkers. Wat vandaag wordt bedacht, moet morgen worden uitgevoerd. Helaas gaat dat ten koste van de kwaliteit. Ik zie dit in heel veel bedrijven in allerlei branches en ongeacht grootte terug. De meeste ondernemers doen maar wat. Ze zijn zoekende en zullen nooit vinden.  Maar dan zijn we er nog niet. Er moet een oplossing komen, zodat medewerkers en werkgevers elkaar blindelings vertrouwen. Dat werkgevers staan voor het werk van de medewerker of het nu goed is of slecht. Dat werkgevers weten dat medewerkers goed zijn in hun taak. Dat een medewerker weet dat hij fouten mag maken zonder dat het hem zijn baan kost. Dat een medewerker zich veilig voelt en trots is dat hij/zij voor je bedrijf aan het werk is. Dat een medewerker de mogelijkheden krijgt om te groeien en te ontwikkelen en dat de werkgever dat faciliteert, omdat de werkgever inziet dat zijn bedrijf daar ook beter van wordt. Dat een werkgever leiderschap toont en inspireert zoals Guus Hiddink dat deed in Zuid-Korea. Moeilijk is het niet en de resultaten verbluffend. Er wordt alleen veel te moeilijk over gedacht.


Aan alle werkgevers van Nederland:
Maak even een rondje door je bedrijf en vraag op diverse afdelingen een aantal medewerkers naar de visie van het bedrijf. Waarschijnlijk schrik je van de antwoorden en dat is logisch. Want probeer nu zelf eens de visie van je bedrijf te verwoorden. Waar wil je naartoe met je bedrijf? Wat is het dat jou bedrijf een onuitwisbare indruk maakt en dat het niet gemist kan worden? Waarom maak je wat je maakt? Waarom doe je wat je doet? Als je zelf langer dan 5 seconden moet nadenken over je eigen visie weet je dat er werk aan de winkel is. En weet je ook dat het logisch is dat een werknemer de visie niet kan vertalen, laat staan onderschrijven.


Als de basis niet goed is, is de overwinning kansloos.


Als je dan de visie van je bedrijf hebt geformuleerd, kun je deze ook uitdragen en trek je als een magneet die mensen aan die dezelfde visie nastreven. Mensen die om die reden graag met je willen samenwerken in plaats van alleen je medewerkers zijn die je ontzorgen van taken die je anders zelf zou moeten doen. Je trekt op deze manier geen medewerkers aan, maar ambassadeurs. En die ambassadeurs tillen jouw bedrijf naar een hoger niveau. Met als resultaat ….. ach, vul deze zelf maar in.






Wil je meer informatie over dit onderwerp of wil je direct hulp bij het implementeren van oplossingen? Neem dan gerust contact met me op.


Connect met Dennis via 06 - 54386107 of dennis@schomaker.nu


Wil je reageren op dit artikel doe dat dan vooral op één van mijn social media kanalen.
Wil je iets persoonlijks met me delen stuur dan je bericht naar dennis@schomaker.nu



KoffieBoonus

Je waardeert mijn inspanningen en mijn blogs en gunt me een kop koffie. Dankzij dat kopje koffie krijg ik ruimte om geïnspireert te werken aan nieuwe aansprekende blogs en verhalen.

€ 2,50