· 

Het ochtendritueel

Iedere dag een beetje beter. Dat is een motto waar ik veel waarde aan hecht. Ik ben naast het bedienen van mijn klanten heel veel bezig met het ontwikkelen van mijn eigen ik. Mensen zeggen weleens dat je bij alles wat je doet, vooral jezelf moet blijven. In mijn leven is dat onmogelijk, omdat ik niet wil blijven. Ik wil vooral worden. Elke dag een beetje beter worden. Iedere dag ligt de lat een beetje hoger en iedere dag wordt ik een beetje beter. Mijn leven is een reis naar iets dat ik niet ga bereiken. Een wereld die niet bestaat, maar waar ik wel alles aan doe om dat te creëren. Die ideale wereld wil ik nalaten voor mijn kinderen. Dat is de reden dat ik iedere dag geen enkele moeite heb uit mijn bed te stappen en ik heel bewust aan de dag begin.

 

Ja, ik ben een idealist, een visionair, een man met een kritische blik op de wereld en een man die zelf het goede voorbeeld wil geven. Om dat te kunnen moet ik topfit zijn. Een fit lichaam lichaam zorgt voor een heldere geest. 

Om dagelijks maximaal te presteren heb ik een vaste routine ingebouwd van 8 stappen. Dagelijks voer ik dezelfde stappen uit, om er zeker van te zijn dat ik de dag begin zoals ik de dag wil beginnen. Ik richt mijn leven bewust in zoals ik dat wil. Daar hoort mij ochtendritueel absoluut bij.

 

  1. Wekker op 5 uur.
    Ik open mijn ogen en dan 5-4-3-2-1-eruit! Meteen tandenpoetsen, gezicht wassen en hoofd deppen.
  2. Aankleden.
    Minimaal 4x per week hardloopkleding
  3. Water drinken. 
    Ik drink minimaal een halve, maar meestal een liter water. Als je wakker wordt schreeuwt je lichaam om vocht. Geef je lichaam wat het vraagt en je voelt je direct beter. 
  4. Rekken en strekken.
    Heel uitgebreid buig ik mijn lichaam in allerlei posities waarvan ik een jaar geleden niet wist dat ik het nog kon. Tussen het rekken en strekken door loop ik door de kamer om mijn lichaam het signaal te geven dat de dag ook voor hem is begonnen (mijn lichaam en ik zijn twee verschillende dingen. Daarover binnenkort een ander blog).
  5. Lopen.
    Als ik klaar ben met rekken en strekken, ga ik naar buiten voor een hardloopsessie van minimaal een half uur tot maximaal een uur. In het weekend maak ik langere afstanden, maar dat staat los van mijn ochtendroutine.
  6. Tien minuten rust.
    Thuisgekomen rust in maximaal tien minuten uit. In deze tijd drink ik weer minimaal een halve liter water.
  7. Koud douchen.
    Na de normale douchebeurt sluit ik af met minimaal één minuut koud douchen. Dat betekent dat ik de warmte helemaal uit het water haal en onder de ijskoude douche sta/beweeg. Meteen werk ik in deze minuut ook aan mijn ademhalingstechniek. Dat zorgt er niet alleen voor dat ik tijdens deze minuut niet overmand wordt door kou en rillingen, maar het is een belangrijk instrument om de baas over mijn eigen lichaam en geest te worden (Dit doe ik iedere dag, bij iedere douchebeurt). Een half jaar geleden had ik geen idee waar ik aan begon en voelde het verschrikkelijk. Nu ben ik eraan gewend, kost het geen moeite en kan ik heel goed tegen de kou.
  8. Afdrogen en aankleden.
    Ik ben topfit, vol energie en klaar om er een geweldige dag van te maken. 

 

In principe doe ik dit iedere werkdag. In het begin is het even wennen, maar na na een aantal weken is het routine geworden. Ik heb het in mijn systeem geprogrammeerd. Het zetten van een wekker is nagenoeg overbodig geworden. Echt, ik kan het iedereen aanraden. Vijf uur opstaan en jezelf bewust zijn van de mooiste uren die de wereld aan je geeft. 

 


Wil je reageren op dit artikel doe dat dan vooral op één van mijn social media kanalen.
Wil je iets persoonlijks met me delen stuur dan je bericht naar dennis@schomaker.nu



Mag niet klagen! - Dennis Schomaker -
Mag niet klagen! - Dennis Schomaker -

Dennis als Spreker

Wil je mij een keer live aan het werk zien? Wil je je bedrijf een keer wakker schudden? Zoek je een spreker voor je evenement? Wil je mij beleven? Dat kan. Klik hier en neem contact op.