De kunst van goed werkgeverschap zit in de manier van beëindiging van de arbeidsrelatie

Het gebeurt in ieder bedrijf. Waar mensen worden aangenomen, gaan soms ook mensen weg. Soms omdat het gras bij de buren groener is, soms gedwongen, soms noodgedwongen en soms omdat het contract afloopt en niet wordt verlengd. Andere opties zijn er niet. Iedere ondernemer heeft er mee te maken, maar er zijn maar weinig ondernemers die weten hoe om te gaan met de ontstane situaties. In dit artikel probeer ik je aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden te laten zien hoe het ook kan.

Vooropgesteld dat ik zelf geen haar beter ben dan wie ook. Ook ik heb te maken gehad met personeel dat weg ging of weg moest. En in die situaties heb ik niet altijd even tactvol gehandeld, waardoor relaties vertroebelden. Helaas. Maar op basis van mijn ervaringen en observaties kan ik nu wel een handboek schrijven over hoe om te gaan met ontslag, vanuit de werkgever bekeken. (Voor de feministen: Waar ‘hij’ staat, mag ook ‘zij’ staan)

 

Situatie 1: Het gras van de buren is groener

Na jaren trouwe dienst komt ineens je meest loyale medewerker aan je bureau en vraagt of je een momentje hebt. Je ziet meteen dat het serieus is en weet eigenlijk al hoe laat het is. Met lood in de schoenen vertelt de medewerker dat hij een andere baan aangeboden heeft gekregen en dat hij over drie maanden in dienst treed bij een andere werkgever.

“Het is niet dat ik het hier niet naar m’n zin had, maar dit was zo’n mooie kans. Ik heb er lang over nagedacht en het er thuis met mijn vrouw over gehad en ik heb besloten er voor te gaan. Sorry.”


Pfoe, ongeacht of je het een goede beslissing van hem vindt, zie je aan hem dat hij er blij mee is, maar dat hij het verschrikkelijk vindt om aan je te vertellen. Je gunt het hem ook wel, maar hij zadelt je nu wel met een probleem op. 90% van de werkgevers laat dat ook merken. Ze denken meteen aan de eigen organisatie en in oplossingen. Ze hebben in hun hoofd al een vacature uitstaan en willen deze zo snel mogelijk vervullen. Er zijn zelfs werkgevers die tegen de vertrekkende medewerker op dat moment zeggen: “Goh, je zadelt me nu wel met een enorm probleem op!” Enige vorm van empathie ontbreekt volledig.

Situatie 2: Gedwongen ontslag

Er is door toedoen van de medewerker een situatie ontstaan, waardoor verdere samenwerking niet mogelijk is en er wordt besloten om uit elkaar te gaan. Er wordt een vaststellingsovereenkomst opgesteld en uiteindelijk ben je van elkaar verlost. Eindelijk. Zo voelt het ook, want je wilt tenslotte graag van elkaar af. Dit proces gaat helaas niet altijd op een vriendelijke manier. Er is vaak veel voorgevallen. Werkgevers en werknemers zijn net mensen en hebben te maken met emoties, ego’s en principes. Soms is het niet meer mogelijk om samen tot een oplossing te komen en wordt de vaststellingsovereenkomst door advocaten geregeld en in het ergste geval volgt er een uitspraak van een rechter. Werkgever en werknemer praten al lang niet meer met elkaar en als ze elkaar tegenkomen zien ze elkaar niet. 

 

Situatie 3: Noodgedwongen ontslag

Door economische omstandigheden wordt er gereorganiseerd en er verdwijnen banen. Een situatie die altijd gepaard gaat met de nodige emoties. De werkgever ziet geen andere mogelijkheid en zal toch het hoofd boven water moeten zien te houden. Het belang van het bedrijf gaat altijd boven het belang van de medewerker. De medewerker wordt geconfronteerd met de situatie en zal het oneerlijk vinden. Waarom moet juist zijn plek verdwijnen? “Ik heb mijn werk toch altijd goed gedaan?”

Situatie 4: Aflopend contract wordt niet verlengd

Voor de werkgever is dit de minst belastende en minst confronterende vorm van beëindiging van de werkrelatie. 

 

 

Medewerkers zijn ambassadeurs

De kunst van goed werkgeverschap zit in de manier van beëindiging van de arbeidsrelatie. Als een arbeidsrelatie eindigt hoeft dit geen einde te betekenen van het ambassadeurschap van de ex-medewerker. Ik bedoel te zeggen dat iedere werkgever er naar zou moeten streven dat zijn medewerkers de ambassadeurs van het bedrijf zijn. Dat de medewerkers het dusdanig naar de zin hebben, zodat ze ook in hun vrije tijd automatisch over het werk praten. Niet omdat het moet, maar omdat ze trots zijn dat ze deel uitmaken van het bedrijf waar ze graag voor werken. Hier zal ik binnenkort nog een ander blog over schrijven. Waar het nu om gaat is dat de kunst van goed werkgeverschap zit in de beëindiging van de arbeidsrelatie. In mijn verleden heb ik veel mensen moeten ontslaan en zijn veel arbeidsrelaties beëindigd. Als ik, met de ervaring en kennis van nu, alles opnieuw zou moeten doen, zou ik er ten alle tijde voor zorgen dat ik tijdens de gesprekken de negatieve emoties onder controle heb en me verplaats in de situatie van de medewerker.
Een medewerker die zelf vertrekt mag best een schouderklopje krijgen.

Hij heeft de moed om een keuze te maken. Het is een gegeven dat ondernemers makkelijker keuzes maken dan werknemers. Als ze dat dan doen, mag dat best beloont worden met een compliment. Er zal een last van hem afvallen en dat zie je letterlijk in hetzelfde gesprek gebeuren. Als je vervelend uit elkaar gaat, ga dan niet proberen om je gelijk te halen, maar verplaats je in de medewerker. Ieder verhaal heeft twee kanten.
Zeg niet: “Vanuit jouw perspectief gezien snap ik je, maar ….”.

Laat die ‘maar’ gewoon achterwege. Het heeft namelijk geen zin, want je gaat toch al uit elkaar. Toon begrip en betaal desnoods een maand extra. Als je je kunt verplaatsen in de werknemer en er voor zorgt dat je goed uit elkaar gaat, kost je dat op dat moment misschien een paar centen extra, maar je ex-medewerker blijft je ambassadeur en op de lange termijn is dat onbetaalbaar. 

Kortom: Zorg goed voor je mensen. Ook als ze niet meer voor je werken.

 

 



Wil je meer informatie over dit onderwerp of wil je direct hulp bij het implementeren van oplossingen? Neem dan gerust contact met me op.


Connect met Dennis via 06 - 54386107 of dennis@schomaker.nu


Wil je reageren op dit artikel doe dat dan vooral op één van mijn social media kanalen.
Wil je iets persoonlijks met me delen stuur dan je bericht naar dennis@schomaker.nu



Leef zonder klagen! - Dennis Schomaker -
Leef zonder klagen! - Dennis Schomaker -

Dennis als Spreker

Wil je mij een keer live aan het werk zien? Wil je je bedrijf een keer wakker schudden? Zoek je een spreker voor je evenement? Wil je mij beleven? Dat kan. Klik hier en neem contact op.