Jij bent toch die jongen die visitekaartjes maakt? 

 

Die vraag kreeg ik onlangs van een voor mij tot dan toe onbekende persoon. Zonder mijn antwoord af te wachten vertelde hij dat hij aan het hoofd van een grote fabriek stond met doorlopend ongeveer driehonderd werknemers. Zijn borst kwam vooruit, de schouders gingen naar achteren en hij moest even moeite doen om zijn broek op te tillen en zijn riem in de huidplooi onder zijn buik vast te zetten. Hij vervolgde, zonder me aan te kijken, zijn verhaal:

"Ja, wij hebben natuurlijk ook weleens wat nodig, maar dat stelt niets voor joh. Drukwerk is voor ons niet belangrijk. Onze klanten weten wat we doen en we hebben inmiddels een positie dat bedrijven naar ons toe komen." 

 

Ik vind het best wel een leuk fenomeen. Het gebeurt namelijk vaker als mensen met me in gesprek raken, dat ze in de verdediging schieten en proberen uit te leggen waarom ze mijn producten niet nodig hebben. Soms moet het dan ook maar zo zijn. Als iemand wil verdedigen, moet er ook iemand aanvallen, toch? Die rol neem ik dan wel op me. 

 

Dus ik antwoord: "Gebeurt er binnen uw bedrijf weleens iets?"

Hij: "Hoe bedoel je?"

Ik: "Nou, een gevaarlijke situatie of erger, een bedrijfsongevalletje?"

Hij: "Hoezo?"

Ik: "Het zal bij u waarschijnlijk niet zo zijn, maar ik kom regelmatig in fabrieken, waar de veiligheidssignalering te wensen over laat. Het is een sluitpost in plaats van hot item. Één bedrijfsongeval kan je hele fabriek doen sluiten en dan staan er ineens 300 mensen op straat. Wat te denken van al het leed dat dat tot gevolg heeft. Het plaatsen van een eenvoudige sticker of bordje op strategische plekken in de productiehal met tekst 'Pas op' kan zomaar een een miljoenenstrop voorkomen. Dat eenvoudige bordje of die simpele sticker lever ik graag. Niet om dat bordje te kunnen verkopen, maar om de werkomgeving van die trouwe medewerkers iets veiliger te maken. Als ik daar via mijn drukwerk aan kan bijdragen, vind ik dat een prachtige gedachte."

 

Hij: "Oh, doe je dat ook?  Neem even contact op met Jan. Hier heb je zijn nummer. Jan is onze veiligheidscoördinator. Zeg maar dat je van mij moest bellen."

 

Ja, ik ben die jongen van de visitekaartjes. Die lever ik graag en goed aan je, met 100% tevredenheidsgarantie. Maar het leveren van een boodschap of het vertellen van jouw verhaal is eigenlijk een betere omschrijving en een meerwaarde die bij me past als vanzelfsprekend.


Wil je reageren op dit artikel doe dat dan vooral op één van mijn social media kanalen.
Wil je iets persoonlijks met me delen stuur dan je bericht naar dennis@schomaker.nu

Delen mag!



Leef zonder klagen! - Dennis Schomaker -
Leef zonder klagen! - Dennis Schomaker -

Dennis als Spreker

Wil je mij een keer live aan het werk zien? Wil je je bedrijf een keer wakker schudden? Zoek je een spreker voor je evenement? Wil je mij beleven? Dat kan. Klik hier en neem contact op.